گام‌های بلند جشنواره بین‌المللی خوارزمی برای دیپلماسی علمی کشور

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اهمیت دیپلماسی علمی برای جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: در جشنواره خوارزمی برای رونق گرفتن دیپلماسی علمی گام‌های بلندی برداشته شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر حسن زمانیان در مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: جشنواره خوارزمی بزرگترین، قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره علم و نوآوری با سابقه سی و هفت ساله در کشور است. این جشنواره در تمامی قاره‌ها شناخته شده و طرح‌های تحقیقاتی از همه قاره‌ها به جشنواره خوارزمی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به افزایش طرح‌های ارسالی به جشنواره خوارزمی گفت: در سال گذشته کل طرح‌های رسیده به جشنواره ۵۸۵ طرح بود که امسال به ۱۴۰۵ طرح ارتقا پیدا کرده است و رشد حدودی ۲.۵ برابری داشته است. طرح‌های ارسالی خارجی نیز از ۴۴ طرح به ۴۴۱ طرح افزایش پیدا کرده که ۱۰ برابر افزایش داشته است. امسال از ۴۷ کشور به جشنواره خوارزمی طرح‌هایی ارسال شده که نسبت به سال گذشته حدوداً دو برابر شده است.

دبیر جشنواره خوارزمی  با بیان اهمیت دیپلماسی علمی برای جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: در جشنواره خوارزمی برای رونق گرفتن دیپلماسی علمی گام‌های بلندی برداشته شده است.

رییس سازمان پژوهش‌ها علمی و صنعتی ایران در مورد شاخه‌هایی مختلف جشنواره خوارزمی توضیح داد: جشنواره خوارزمی در سه شاخه بین‌المللی، جوانان، فناوری و نوآوری برگزار می‌شود. امسال سی‌هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، بیست‌وپنجمیمن جشنواره جوان خوارزمی، و دومین جشنواره فناوری و نوآوری خوارزمی برگزار می‌شود.

وی در مورد برگزیدگان جشنواره خوارزمی گفت: در مجموع امسال ۲۰ نفر در جشنواره خوارزمی برگزیده شدند. ۱۲ نفر برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی (۸ برنده ایرانی و ۴ برگزیده از کشورهای آلمان، آفریقای جنوبی، پاکستان و ترکیه) هستند. در بخش جشنواره جوان ۶ نفر  و در شاخه فناوری و نوآوری دو نفر برگزیده شدند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به برگزاری کنگره بین‌المللی خوارزمی هم‌زمان با جشنواره خوارزمی اظهار کرد: با توجه به اینکه کاهش فاصله رتبه علمی و رتبه فناوری در کشور اهمیت بسیاری دارد، هدف سازمان پژوهش‌ها این است که این فاصله کم‌تر شود. بر همین اساس در کنگره خوارزمی از برندگان دوره‌های قبل جشنواره خوارزمی، برندگان این دوره و صنعتگران برجسته کشور که تحقیق و توسعه قوی دارند، دعوت شد تا در این کنگره سخنرانی کنند.

وی در مورد جوایز جشنواره خوارزمی، اظهار کرد: ۵۰ درصد جوایز برگزیدگان داخلی به صورت نقد و ۵۰ درصد دیگر به صورت گرنت ارائه می‌شود.

زمانیان با اشاره به پیام ارسالی مدیرکل مالکیت فکری سازمان ملل متحد گفت: در این پیام با اشاره به اکتشافات خوارزمی، دانشمند ایرانی عنوان شده که اکتشافات خوارزمی نسل‌ها را درنوردیده و مبنایی برای ایده‌های جدید و اختراعات است که به دگرگونی جهان باستان کمک کرده و به جهان کنونی نیز کمک کرده است. اقدامات خوارزمی پایه و اساس هوش مصنوعی است.

کشور: United Statesآی پی شما: 3.144.90.205مرورگر شما: Unknown AppleWebKit