مشارکت سازمان پژوهش‌ها و سازمان زمین‌شناسی در اجرای طرح‌های کلان و ملی

در نشستی تخصصی با حضور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و رئیس پژوهشکده علوم‌ زمین از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، چگونگی مشارکت در اجرای طراح‌های کلان و ملی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی، در نشستی تخصصی که با حضور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و خانم دکتر لک رئیس پژوهشکده علوم‌ زمین از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در سازمان برگزار شد، به چگونگی مشارکت و هم افزایی سازمان‌ها در روند ساخت ماهواره زلزله شناسی آیات و طرح کلان استحصال عناصر استراتژیک معدنی پرداخته شد.

 

دکتر زمانیان ضمن تشریح تاریخچه ساخت ماهواره و تجربه ساخت اولین ماهواره کشور بنام ماهواره مخابراتی مصباح در سازمان بیان داشت: با توجه به اینکه کشور ایران در یکی از مناطق زلزله خیز جهان قرار دارد و 130 زلزله شدید را در قرن اخیر تجربه کرده و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی وارد نموده است و همچنین توان متخصصین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در طراحی و ساخت ماهواره بر آن شدیم تا با طراحی ماهواره زلزله شناسی آیات و با سنجش پیش نشانگر های زلزله از طریق این ماهواره به پیش بینی وقوع زلزله دست پیدا کنیم که این پروژه با همکاری اساتید و متخصصین درحال اجراست.

 

معاون وزیر علوم گفت: طرح ساخت ماهواره زلزله شناسی آیات از طرح‌های چندمنظوره است که در آن تخصص‌های متنوع و گسترده مهندسی شامل مخابرات، الکترونیک، سخت افزار،نرم افزار، الکترونیک صنعتی، هوا فضا ساخت و تولید، سیالات، حرارت، مواد، کنترل و مهندسی سیستم به کارگرفته می شوند و تمامی این تخصص‌ها در پژوهشکده‌های سازمان وجود دارد.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به راه‌اندازی پژوهشکده اکتشاف و فرآوری عناصر معدنی استراتژیک اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده با هدف توسعه فرایندهای گزینش‌پذیر و موثر در اکتشاف، استخراج، بازیابی، بازیافت و پالایش فلزات و مواد معدنی در سازمان راه‌اندازی شده است. در این پژوهشکده، فرآیندهای مرتبط با اکتشاف و استحصال عناصر راهبردی بررسی و مطالعه خواهد شد و در این زمینه نیز آماده همکاری و مشارکت با پژوهشکده علوم‌ زمین هستیم.

در ادامه دکتر امیری رییس پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌ها و مجری طرح ماهواره آیات با بیان اینکه طراحی و ساخت ماهواره آیات براساس روش استاندارد سازمان فضایی اروپا ECSS  انجام می‌شود بیان داشت: طراحی و ساخت مدل مهندسی ماهواره، انجام آزمایشات لازم تایید مدل و نهایی کردن طراحی، ساخت مدل فضایی، انجام آزمایشات محیطی روی مدل فضایی و در نهایت آماده سازی ماهواره برای پرتاب و تحویل آن به پرتابگر مراحل اصلی اجرای این طرح می باشد.

رئیس پژوهشکده علوم‌ زمین با اشاره به طیف گسترده تخصص‌های مورد نیاز ساخت ماهواره بیان داشت: پژوهشکده علوم زمین یکی از بهترین گزینه ها درخصوص موضوع پیش نشانگرهای زلزله است و می توانیم در طراحی و ساخت ماهواره و موضوعات مرتبط همکاری و هم افزایی خوبی داشته باشیم.

 

خانم لک با اشاره به ظرفیت‌ها و ماهیت پژوهشی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در رفع مشکلات کشور گفت: جهت استفاده از این ظرفیت‌ها آماده هرگونه همکاری خصوصا مشارکت در پژوهشکده اکتشاف و فرآوری مواد استراتژیک این سازمان هستیم و با انعقاد تفاهم‌ نامه همکاری پیشنهاد دعوت و مشارکت سه جانبه سازمان پژوهش‌ها، معاونت امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت و پژوهشکده علوم‌ زمین را داد.

کشور: United Statesآی پی شما: 18.225.175.214مرورگر شما: Unknown AppleWebKit