ماهواره زلزله شناسی آیات

ماهواره زلزله شناسی آیات

ضرورت و خلاصه طرح :

کشور عزیزمان در یکی از مناطق زلزله خیز جهان قرار دارد. ایران بیش از ۱۳۰ زلزله شدید را در قرن اخیر تجربه کرده که موجب تحمیل خسارت‌های جانی و مالی بسیاری به هموطنان این مناطق شده است. چنانچه بتوان در بازه زمانی کوتاهی پیش از وقوع زلزله‌­های شدید، احتمال وقوع آن را پیش بینی و به مردم آن ناحیه اطلاع رسانی نمود، قطعا می‌توان خسارتهای جانی را به حداقل رساند. مشاهدات زمین پایه توسط دانشمندان و گروه‌های تحقیقاتی زلزله شناسی، تولید ناهنجاری شدید در میدان مغناطیسی کره زمین قبل از وقوع زلزله را تایید می­‌کند. این آنومالی‌­ها و تغییرات ناگهانی که در مجاورت مرکز زلزله شدیدتر هستند، می‌توانند بعنوان پیش‌نشانگر در ساعاتی قبل از وقوع زلزله توسط ماهواره شناسایی و بعنوان ابزاری جهت اعلام وضعیت خطر و هشدار به مناطق شناسایی شده بکار روند.

 در اين طرح پس از انتخاب گزينه مطلوب در رابطه با سنجش پيش نشانگرهاي زلزله از طريق ماهواره، بخش فضايي ماهواره شامل طراحي محموله (PayLoad ) و سكوي اصلي ماهواره (Platform) و ایستگاه زميني آن طراحي مي شود.  طراحی و ساخت مدل مهندسي ماهواره، انجام آزمايشات لازم، تائيد مدل و نهايي کردن طراحي، ساخت مدل فضايي، انجام آزمايشات محيطي روي مدل فضايي و در نهایت آماده سازی ماهواره برای پرتاب (Readiness For Flight) و تحویل آن به پرتابگر مراحل اصلی اجرای طرح می­‌باشند.

  • اين طرح از طرح‌هاي چند منظوره است كه در آن تخصص هاي متنوع و گسترده مهندسي شامل مخابرات، الكترونيك، سخت افزار، نرم افزار، الكترونيك صنعتي، هوافضا، ساخت و توليد، سيالات، حرارت، مواد، كنترل و مهندسي سيستم به كار گرفته مي‌شوند.
  • طراحی و ساخت بر اساس روش استاندارد سازمان فضایی اروپا  ECSS  انجام می‌شود.
  • تعداد محققين اين پروژه بالغ بر ۷۰ نفر خواهند بود كه در مدت سه سال پروژه را اجراء خواهند كرد.
  • فناوري ماهواره از فناوريهاي راهبردي در سطح بين المللي است.
  • بودجه مورد نياز اجراي طرح در حد بودجه هاي طرحهاي تحقيقاتي كلان ملي است كه تاكنون تصويب شده اند.
  • در اجراي طرح چند سازمان بزرگ تحقيقاتي كشور با يكديگر همكاري خواهند كرد.

کشور: United Statesآی پی شما: 3.147.28.47مرورگر شما: Unknown AppleWebKit