صرفه جویی 92 درصدی آب در تولید علوفه با ساخت سامانه نوین کشت بدون خاک

به همت عضو هیات علمی سازمان انجام شد:
سامانه نوین کشت بدون خاک به همت عضو هیئت علمی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ساخته شد.

به  گزارش روابط عمومی: سامانه نوین کشت بدون خاک  به همت عضو هیئت علمی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ساخته شد.

دکتر عباس اکبرنیا مجری این طرح درباره اهداف انجام طرح مذکور گفت؛

در شرایط فعلی علوفه مورد نياز دام در کشور با کمبود قابل توجهی مواجه است. تحقيقات و مطالعات مختلف بيان‌گر آن است که در بخش کشاورزی، کمبود آب یکی از عوامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی از جمله خوراک دام است. بنابر این مدیریت دراز مدت منابع آب به خصوص در مناطق خشک و نيمه خشک نيازمند استفاده بهينه و اقتصادی از منابع آبی موجود است.

ایشان در ادامه بیان داشت: سامانه كشت نوین هيدروپونيك ارائه شده نسبت به سامانه­‌هاي موجود بسیار متمایز بوده و در يك سالن با مساحت برابر، دارای 20 درصد سطح زیر کشت بیشتر و 25 درصد مصالح مصرفی کمتر است. در این سامانه در هر 7 روز يك برداشت كامل علوفه صورت می‌گیرد و در این بین مصرف آب تا 92 درصد و انرژی تا 75 درصد صرفه‌­جویی خواهد شد.

قابل ذکر است: کشت هیدروپونیک (‌آبکشت) شیوۀ کشت گیاه، بدون خاک است. در این روش با افزودن عناصر ماکرو و میکرو به آب، عملاً نیاز گیاه به خاک منتفی می­‌شود. در سامانه نوین کشت بدون خاک ساخته شده، بستر کشت سینی‌­های دوار معلق در سطح افق هستند که مجموع چند سینی (بستر) با فاصله مناسب بسته به نوع و ارتفاع رشد محصول، سوار (متصل) بر یک محور عمودی مشترک بوده و یک واحد کشت هیدروپونیک را تشکیل می‌دهند. چندین واحد کشت بدون خاک در کنار هم در یک سالن تشکیل سامانه کشت بدون خاک (هیدروپونیک) را خواهد داد.

 

 

    

طبقات کشت شده در سامانه بدون خاک (Hydroponic)

 

      

محصول گندم کشت شده و ریشه تنیده شده­ی گیاه در سامانه کشت بدون خاک (Hydroponic)

 

    

محصول جو و شبدر کشت شده در سامانه کشت بدون خاک (Hydroponic)      

کشور: United Statesآی پی شما: 3.139.104.186مرورگر شما: Unknown AppleWebKit