سخنرانی معاون وزیرعلوم و دبیر جشنواره‌های خوارزمی

در حاشیه اختتامیه جشنواره های خوارزمی صورت گرفت
دکتر زمانیان: جشنواره‌های خوارزمي رهیافت سنجیده‌ای برای شناسايي استعدادهای سرشار است

به گزارش روابط عمومی دکتر حسن زمانیان رئیس سازمان و دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، اولین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی و بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی این جشنواره را رهیافت سنجیده‌ای برای شناسايي استعدادهای سرشار دانست.

ایشان بیان داشت: امروز و در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره های خوارزمی استعداد سرشار مردم ایران، به فرزندان این مرز و بوم توانایی بخشیده است تا با عنایات الهی و بهره‌گیری از فرصتی که انقلاب اسلامی پدید آورده است نقش شایسته‌ای در پیشرفت و شکوفایی علم و فناوری ایفا کنند.

وی گفت: جشنواره‌های خوارزمي رهیافت سنجیده‌ای برای شناسايي این استعدادهای سرشار است، که با معرفي طرح‌های برتر ملی و قدردانی از دانشمندان و نوآوران و فناوران که با دانش و نوآفرینی‌های عملی خود، دنیای پرتلاطم امروز را به  سمت و سویی روشن‌تر و امن‌تر برده و توسعه علمی و پایدار کشور را رقم می¬زنند.

دبیر جشنواره‌های خوارزمی اضافه کرد:این جشنواره كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1366 بنیان گذاشته شده است، اكنون به عنوان با سابقه‌ترین جشنواره علمی جمهوری اسلامی ایران، بیش از سه دهه افتخار آمیز از برگزاری مستمر و موفقیت آمیز را پشت سر نهاده است. جشنواره‌ای که ضرورت برگزاری، اهمیت و چشم‌انداز دستاوردهای بلند مدت آن از همان نخستین دوره چنان روشن بود که به سرعت مورد توجه بالاترین مقامات اجرایی کشور و وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرار گرفت، به گونه‌ای که رسم امضا و اهدای مستقیم لوح تقدیر توسط رئیس جمهور وقت (مقام معظم رهبری) در فرآیند برگزاری آن تثبیت شد.

زمانیان گفت:مايه بسی خوشوقتي است كه آن نهال نوپا طي سال¬هاي متمادي با تلاش همه مديران و عوامل علمي و اجرايي برگزاري آن در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و حمایت تمامی وزیران و مدیران ارشد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در همه ادوار،  به درختي ريشه‌دار، رشيد و پر ثمر تبديل شده است و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، حفظ پویایی و ظرفیت‌های جشنواره‌های خوارزمی در شناسایی و معرفی سرمایه‌های انسانی کشور را مایه مباهات خود میداند.

معاون وزیر علوم گفت: به مناسبت فرمان سال و با رهنمودهای دانشمند فرزانه جناب آقای دکتر زلفی گل وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری و به همت سازمان پژوهش¬های علمی و صنعتی ایران، از امسال به بعد اولین دوره جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی همراه و همسو با جشنواره بین¬المللی و جوان خوارزمی برگزار می شود.

ایشان اضافه کرد:جشنواره بین المللی خوارزمی پس از گذشت سی و شش سال بانک اطلاعاتی ارزشمندی را در اختیار ما گذاشته است که پایشگری و رصد نمودار توسعه علمی کشور را ممکن می سازد، که اگر ظرفیت های قابل بهره¬برداری حضور بیش از 200 دانشمند خارجی و ایرانی مقیم خارج، از 50 کشور جهان را به آن اضافه کنیم، دیگر جشنواره‌های خوارزمی یک عملکرد سازمانی، یک سیاست وزارتخانه‌ای و یا صرفا یک همایش بین‌المللی نخواهد بود.

جشنواره‌های خوارزمی آینه تمام نمایی از پویایی علمی و خودباوری دانش پژوهان ، نوآوران و فناوران و تلاش مستمر ایران اسلامی در هدایت و تلاش پژوهشگران برای دستیابی به توسعه پایدار است.

رئیس سازمان بیان داشت:در سی و شش سال گذشته حدود یک صد نهاد و سازمان دولتي و خصوصي، علمي و اقتصادي، ملي و بين‌المللي در فهرست حاميان مادي و معنوي این جشنواره قرار گرفته‌اند که این نیز شاخص دیگری برای سنجش  اعتبار، پویایی و اثرگذار بودن جشنواره است و در جشنواره جوان خوارزمی نیز حضور پر شور و ارزنده پژوهشگران، نوآوران و فناوران جوان کشور در عرصه‌های علمی، پژوهشی و فناوری برای رسیدن به قله‌های دانش‌های نوین نوین و یافتن راه حل‌های کاربردی در ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه، آینده‌ای روشن و تابناک برای میهن اسلامی را نوید می‌دهد.

وی تاکید کرد: حمايت از جامعه جوان علمي و صنعتی كشور در سيماي برگزاري "جشنواره جوان خوارزمي" تجلي پيدا كرده است كه سابقه اولين دوره آن به سال 1378 برمي‌گردد.

جشنواره جوان خوارزمي خاستگاه و رهيافت سنجيده‌اي براي ارزش گذاري و اهميت بخشيدن به تلاش‌های علمی جوانان ارزش آفرین كشور است و در این دوره از جشنواره‌های خوارزمی در مجموع 584 طرح به دبیرخانه جشنواره¬ها رسید که از بین آنان تعداد سیزده طرح به عنوان برگزیده انتخاب شدند. هیئت داوران که بالاترین رکن علمی و تخصصی جشنواره است، وظیفه بررسی علمی، فنی و ارزشی و رتبه بندی طرح‌های پیشنهادی گروه‌های تخصصی را به عهده دارد. پس از جلسات متعدد و دفاع گروه‌های تخصصی در نهایت چهار طرح که از نوآوری قابل توجهی نیز برخوردار بودند،در جشنواره نوآوری و فناوری، پنج طرح در جشنواره بین‌المللی و چهار طرح در جشنواره جوان خوارزمی به عنوان برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی انتخاب شدند.

دکتر زمانیان افزود: با بررسی طرح‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره‌های خوارزمی، باید اذعان کرد که به کوری چشم دشمنان انقلاب اسلامی فرزندان خمینی کبیر (ره) طوفان علمی، نوآوری و فناوری به پا کرده¬اند. و فرمان نورانی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مبنی بر اینکه"" به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه توز را که از جهاد علمی شما بشدت بیمناک است، ناکام سازید"" را به مرحله عمل رسانده‌اند و بدینسان، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و جشنواره‌های خوارزمی طلایه‌دار ناکامی مکر و حیله دشمنان بوده است.

در آخر دکتر زمانیان گفت: فرصت را مغتنم شمارده از جناب آقای دکتر زلفی گل وزیر دانشمند علوم، تحقیقات و فناوری و همکارانشان در وزارتخانه و از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان اکو، موسسه فرهنگی اکو، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، سازمان جهانی مالکیت فکری و نهادهای داخلی که حامی این دوره از جشنواره‌های خوارزمی بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم و خداوند فرهیختگان ارزش آفرین ایران عزیز را موفق و سربلند بدارد. 

 

کشور: United Statesآی پی شما: 3.15.182.41مرورگر شما: Unknown AppleWebKit