ساخت دستگاهی برای تصفیه فیزیکی روغن زیتون بدون استفاده از حلال‌های شیمیایی مضر برای اولین‌بار در کشور

برای اولین بار در کشور دستگاه تقطیر مولکولی برای تصفیه فیزیکی روغن زیتون، بدون استفاده از حلال‌هاي شيميايي مضر ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، برای اولین بار در کشور دستگاه تقطیر مولکولی برای تصفیه فیزیکی روغن زیتون، بدون استفاده از حلال‌هاي شيميايي مضر ساخته شد.

يكي از موارد بسيار مهم در كار با مواد اوليه غذايي و از آن جمله روغن‌هاي خام يا تصفيه نشده گياهي، جداسازي و خالص‌سازي آن‌ها به منظور تضمين كيفيت در بازار و عرضه مناسب براي مصرف‌كنندگان است.تقطير مولكولي مسير كوتاه (Short Path Molecular Distillation) از روش‌هايي است كه بازدهی بالایی دارد و می‌تواند بدون استفاده از حلال‌هاي شيميايي مضر، تركيبات حساس به گرما را خالص‌سازي کند و دلیل آن كار در خلأ بالا (1 mbar) است. مشخصه مهم دستگاه تقطیر مولکولی، زمان ماند كوتاه است كه با ايجاد فيلمي نازك از مايع به دست مي‌آيد.

دستگاه تقطیر مولکولی برای اولین بار در کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با نوآوری خاص طراحی و ساخته شد. این دستگاه در تصفيه فیزیکی (بدون استفاده از حلال) روغن زیتون لامپانت و جداسازي اسيدهاي چرب آزاد که مرحله‌اي مهم در فرآيند توليد صنعتي روغن هاي خوراكي است، مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از این دستگاه، علاوه بر تولید روغن خوراکی تصفیه شده، استحصال تركيبات با ارزش اقتصادي بالا همچون اسكوآلن و اوكتاكوزانول با کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان فرآورده جانبی نیز قابل انجام است.

دکتر محمد حسن ایکانی؛ عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی اجرای این طرح را بر عهده داشته و توسعه این روش با حمایت مالی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به انجام رسیده است. در حال حاضر دو دانشجوی دکتری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، رساله خود را در زمینه تصفیه فیزیکی روغن زیتون لامپانت و ارتقای کیفی اسانس‌های گیاهی در پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی در حال اجرا دارند.

کشور: United Statesآی پی شما: 18.191.165.101مرورگر شما: Unknown AppleWebKit