زکات علم توجه به مبانی و فلسفه علم است

آیت الله محسن قمی در "همایش حسینی: ولایت، رشادت و شهادت":
به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) همایش حسینی: ولایت، رشادت و شهادت در سازمان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی: همایش حسینی: ولایت، رشادت و شهادت به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) با حضور پرفسور حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، آیت الله دکتر محسن قمی عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات و امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، دکتر مرادی مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیات علمی و کارکنان سازمان روز سه شنبه (11 مردادماه) در سازمان برگزار شد.

در ابتدای این همایش پرفسور زمانیان ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) و یارانشان درباره هدف از برگزاری همایش عنوان داشت: هدف ما این بود که به نحوی ارتباط برقرار نماییم با کربلا  و واقعه کربلا را تطبیق دهیم با شرایط روز کشورو حتی در عنوان همایش هم از  کلماتی چون ولایت، رشادت و شهادت استفاده کردیم و در واقع ما به دنبال تبیین مسئله هستیم که ولایت ما امتداد ولایت امام حسین علیه السلام است.

ایشان در رابطه با مقایسه شرایط امروز ایران و شرایط آن دوران گفت: هم اکنون هم ما در حال جنگ هستیم ولی شکل آن تغییر کرده است، همکاران ما نیز در سازمان  پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این جنگ حضور دارند. و امروز موضوع جنگ، علم، دانش و فناوری است و ما باید با کسب علم و تولید دانش و در نهایت رفع نیازها و مشکلات کشورمان با دشمنان مقابله کنیم.

در ادامه این همایش دکتر محسن قمی با بیان اینکه برگزاری این نوع همایش در چنین مراکز بزرگ و علمی نیاز است بیان داشت: امیدواریم با اینگونه مراسماتی که در چنین سازمان‌هایی برگزار می‌شود و با هم فکری که صورت می‌گیرد آن زکاتی که باید به مکتب امام حسین علیه السلام پرداخت شود انجام شود و نه اینکه فقط راجع به عاشورا صحبت کنیم به عاشورا نگاه کنیم اما توجه داشته باشیم عاشورا مکتبی است که می‌خواست معنویت را گسترش دهد، عاشورا مکتب کرامت، مبارزه با ظلم، مبارزه با تحقیر انسان و مکتب ارتباط با خدا است. این‌ها را باید به صورت دینامیکی در تار و پود رشته‌های تخصصی پیاده کنیم و ما علمی را تحویل دهیم که تفاوت داشته باشد با علوم مدرنیته و علمی را تحویل دهیم که بشریت نیز به آن نیاز دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: اینکه ما ارتباطمان با مبحث امام حسین علیه السلام از نظر علمی چگونه ارتباطی باشد باید در این همایش‌ با دیگر همایش‌های علمی که در این سالن برگزار می شود چه نسبتی دارد؟ آیا این ثبت مکانیکی دارد؟ یا یک نسبت درونی و ارتباط در تار و پود است. و حتما باید ارتباط درونی باشد. چیزی که پایه و اساس این همایش می‌تواند باشد این است که در فلسفه علوم تجربی نگاه من به مکتب امام حسین (ع) باشد.

ایشان در ادامه گفت: هر چیزی زکاتی دارد زکات علم ارزشمندی که شما دارید و تجربه‌ای که کسب کرده‌اید در رشته‌های تخصصی خود و عامل امید کشور هستید و در خط مقدم و سنگر مهم مقابله با تحریم‌ها هستید باید زکات دیگری هم داده شود و این است که باید به مبانی و فلسفه علم نیز توجه کنید.

قایل ذکر است در این مراسم حاج مرتضی طاهری از مداحان اهل بین نیز به مداحی و ذکر روضه پرداخت.

هم‌چنین در ادامه ضمن مهمان شدن همکاران بر سفره کرم امام شهید، دسته عزاداری جهت اقامه نماز جماعت به صورت منظم و همراه با سوگواری به سمت مسجد حرکت کرد.

 

کشور: United Statesآی پی شما: 3.137.173.79مرورگر شما: Unknown AppleWebKit