رشته های دانشگاهی باید نیازهای جامعه را مرتفع کنند

فرهاد عباسی تاکید کرد: رشته هایی باید در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایجاد شود تا چالش های علمی و حرفه ای که جامعه با آن مواجه است را برطرف کند و در حقیقت نیاز جامعه به مسائل روز مرتفع شود.

 

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع طراحی رشته های مورد نیاز دانشگاهی توسط وزارت علوم و با حضور دکتر فرهاد عباسی دکترای کارآفرینی فناوری به روی آنتن رفت.
 
فرهاد عباسی در آغاز با اشاره به اینکه رشته های علمی و دانشگاهی شاخه ای از یادگیری و مجموعه ای از یک دانش خاص هستند که بر اساس فعالیت های ساختاریافته علمی ایجاد می شوند، گفت: این ساختارها باعث می شوند شبکه اجتماعی ایجاد شود که منجر به ارتقاء، انتقال و توسعه دانش از یک گروه به گروه دیگر می شود.
 
وی درباره فلسفه ایجاد رشته های دانشگاهی اظهار داشت: نیاز داریم رشته های خاصی را ایجاد کنیم تا به دانشجویان در ایجاد و انتقال دانش کمک کند و در این راستا آنچه اهمیت دارد، اطمینان یافتن از کیفیت مطلوب از عملکرد رشته های دانشگاهی است.
 
دکترای کارآفرینی فناوری تاکید کرد: رشته هایی باید در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایجاد شود تا چالش های علمی و حرفه ای که جامعه با آن مواجه است را برطرف کند و در حقیقت نیاز جامعه به مسائل روز مرتفع شود. در ایجاد رشته های جدید بر اساس نظرات محققان، با چالش هایی مواجه هستیم و نمی توانیم هر رشته ای را که خواستیم ایجاد کنیم و نیاز به تخصص های خاص داریم تا بتوانیم رشته هایی با استانداردهای خاص ایجاد کنیم.
 
عباسی در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد رشته های جدید دانشگاهی نیازمند توجه به چالش های این مسیر هستیم، عنوان کرد: اصلی ترین چالش در این حوزه موانع علمی و حرفه ای در کشور است و در واقع باید رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز های جامعه ایجاد شود. همچنین چالش های مدیریتی و مالی نیز در این مسیر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: گاهی مسیر را اشتباه می رویم به این معنا که اگر صنعت نیاز به رشته های خاصی دارد، به آن توجه نمی کنیم در حالی که بخشی از ایجاد رشته ها باید با توجه به صنعت باشد در حالی که عموما در ایجاد این رشته ها خیلی به این مسائل توجه نمی شود و به همین جهت امروز شاهد مشکلات زیادی در حوزه های مختلف صنعت هستیم.
 

کشور: United Statesآی پی شما: 18.225.234.89مرورگر شما: Unknown AppleWebKit