باید فاصله رتبه علمی و رتبه نوآوری ایران را کاهش دهیم

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: ما در تولید علم رتبه ۱۵ و در نوآوری و فناوری رتبه ۵۶ داریم که باید این فاصله را کاهش دهیم تا در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی کسب کنیم.

به گزارش روابط عمومی, دکتر حسن زمانیان دراولین رویداد ملی نیازمحور فناورانه، در حوزه هوشمندسازی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: استفاده از ابزار هوش مصنوعی و فناوری‌های نو برای بحث ارزیابی و تضمین کیفیت امر بسیار مهم و پسندیده‌ای است و مرکز هوش مصنوعی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز به مرکز نظارت وزارت علوم در این زمینه کمک خواهد کرد.

زمانیان در ادامه با اشاره به رتبه ۱۵ ایران از لحاظ علمی گفت : کشور ما یک درصد از جمعیت جهان را دارد ولی پیش از دو درصد از علم جهانی را تولید می‌کند که واقعاً باعث افتخار است ولی باید این تولید علم را به دانش فنی و دانش فنی را به محصول قابل رقابت در بازار تبدیل کنیم.

وی افزود کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی از لحاظ تولید علم در جایگاه های نخست نیستند ولی در بحث دانش فنی و به ویژه در زمینه حضور محصولات دانش بنیان در بازار در جایگاه‌های نخست دنیا قرار دارند و ما نیز  باید این مسیر را طی کنیم.

زمانیان سه شاخص پیچیدگی اقتصادی را شامل تحقیقات علمی تکنولوژی و دانش فنی و تجارت اعلام کرد که بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی معتبر دنیا استخراج شده است و گفت: هر کشوری که پیچیدگی اقتصادی بالایی دارد توانسته است با تولید علم تبدیل آن به دانش و تولید محصولات فناورانه و دانش بنیان با سطح فناوری بالا درآمد زیادی را از بازار جهانی کسب کند.

وی تاکید کرد در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ما این مسیر را الگوی خود قرار دادیم و پژوهش‌هایی که در پژوهشکده‌های سازمان به نتیجه می‌رسد به  یکی از  ۲۰۰ فناور  شرکت موجود در سازمان ارائه می‌شود و آنها ، فناوری را به محصول دانش بنیان تبدیل می کنند .

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت این سازمان برای شکل دهی تحقیقات هدفمند خود مسیر مطالعاتی دنیا را تا سال ۲۰۵۰ مطالعه کرد و شورای حکیمان این سازمان ۸ محور را برای ادامه تحقیقات سازمان مشخص کردند که هوش مصنوعی نانو الکترونیک، میکروالکترونیک، تغییرات اقلیمی، کوانتوم از جمله این محورها هستند.

وی افزود با توجه به اینکه صنعت دنیا به گرافن بستگی دارد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مرکز گرافن را برای پژوهش در این زمینه تاسیس کرد.

زمانیان نثار داشت با توجه به اهمیت کاهش سوخت‌های فسیلی و حرکت دنیا به سمت سوخت‌های پاک ، سازمان پژوهش‌ها ، مرکز تحقیقات سوخت هیدروژن را نیز راه اندازی کرده است.

کشور: United Statesآی پی شما: 3.15.148.70مرورگر شما: Unknown AppleWebKit