بازدید معاون وزیر علوم از پارک علم و فناوری اسکولکوو در مسکو در راستای تعاملات در حوزه هوافضا

دکتر حسن زمانیان معاون وزیر علوم و رئیس سازان در حاشیه سفر خود و هیئت همراه به روسیه از پارک علم و فناوری اسکولکووی مسکو و بندر سالیانکا بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسن زمانیان معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حاشیه سفر خود و هیئت همراه به روسیه از پارک علم و فناوری اسکولکوو و بندر سالیانکا مسکو بازدید کرد.

با توجه به اینکه یکی از برنامه سازمان در گذشته و حال افزایش توانمندی محققین ایرانی در حوزه هوافضا بخصوص ماهواره بوده است. برنامه بازدیدی توسط رایزن فناوری و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو از دو شرکت توانمند و برجسته روس در حوزه طراحی، تجمیع و پرتاب ماهواره ترتیب داده شد.

در این بازدید تمامی مراحل و فرآیندهای ساخت انواع ماهواره مورد بازدید هیات ایرانی قرار گرفت و دکتر زمانیان نیز بیاناتی در خصوص وضعیت پروژه های مرتبط با این موضوع در سازمان از ابتدای شکل گیری تیم ‌ماهواره سازمان ‌تاکنون ارائه دادند. پس از بحث و تبادل نظر مقرر گردید که تیم‌های فنی و کارشناسی و همچنین اجرایی جلسات هماهنگی های خود را بلافاصله آغاز نمایند و تفاهم‌نامه مشترک با محوریت پژوهشکده برق و الکترونیک سازمان تهیه و تنظیم‌گردد.

مرکز نوآوری اسکولکوو (Skolkovo Innovation Center) بزرگترین پارک علم و فناوری مسکو است که در منطقه‌ای ویژه فناوری‌های سطح بالا در اسکولکوو در نزدیکی مسکو پایتخت روسیه قرار دارد.این مرکز در نوامبر سال ۲۰۰۹ جهت توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته با سرمایه‌گذاری دولتی فدراسیون روسیه راه اندازی شد.

بازدید از بندر سالیانکا

در ادامه این سفر بازدیدی از بندر سالیانکا که توسط پیمانکار ایرانی اداره می‌شود به عمل آمد که مدیران بندر به گزارش در خصوص حوزه فعالیت بندر پرداختند.

دکتر زمانیان به ارائه نقش پیچیدگی اقتصادی در مبحث صادرات و واردات پرداختند و مقرر گردید ایجاد قطب صادرات محصولات دانش بنیان در دو بندر متناظر امیرآباد و سالیانکا مورد بررسی قرار گیرد تا در بندهای تفاهم‌نامه طراحی شده برای آینده گنجانده شود.

گفتنی است  بندر سالیانکا در بین 15 بندر واقع در منطقه اقتصادی آستراخان روسیه بیشترین فعالیت و تردد حمل بار را دارد و قطب راهبردی تجارت دریایی بین این کشور و ایران به‌شمار می‌رود.

قدمت بندر سالیانکا ۳۰۰ ساله و از سال ۱۷۲۲ ایجاد و در سال ۱۹۱۲ ثبت ملی شد و در سال ۲۰۱۴ به صورت سهامی عام شد توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران با ۵۳ درصد سهم بیشتر مدیریت می‌شود.

کشور: United Statesآی پی شما: 3.12.71.9مرورگر شما: Unknown AppleWebKit