سومین کنگره بین­ المللی نمک­زدایی از آب‌های شور، کاربرد فناوری‌های پیشرفته در تصفیه آب‌های غیر متعارف برای مناطق تحت تنش آبی، بصورت مشترک توسط سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه سیستان و بلوچستان در تاریخ ۲۳ الی ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار گردید. با توجه به همه ­گیری بیماری  کووید-19، برگزارکنند­گان کنگره تصمیم گرفتند که این رویداد مهم را بصورت مجازی برگزار کنند. مراسم افتتاحیه کنگره با حضور ریاست محترم سازمان جناب آقای دکتر عشوری و ریاست محترم پژوهشگاه فناوری های نوین جناب آقای دکتر ایکانی و ریاست و معاونت محترم پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید. دبیری علمی و فناوری کنگره را آقای دکتر عبدالرضا صمیمی و خانم دکتر سهیلا شکرالله زاده و دبیری اجرایی را آقای دکتر سردشتی برعهده داشتند. کنگره با هدف به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات بخش‌­های دانشگاهی، خصوصی و دولتی پیرامون فناوری‌های مرتبط با تصفیه و نمک­زدایی آب‌های غیر متعارف برای مناطق با تنش آبی انجام گرفت.  
کنگره در دو بخش علمی در قالب ارائه مقالات پژوهشی، و بخش فناوری با حضور شرکت­­‌های فعال در این حوزه برگزار شد. هم‌چنین، فناوران محصولات خود را در غرفه های مجازی نمایشگاه ارائه کردند. موضوعات مطرح شده در کنگره دربرگیرنده­ ی 12 حوزه مهم تخصصی در زمینه تصفیه­ ی آب و فاضلاب بود: تصفیه و بازیابی آب و فاضلاب؛ نمک­زدایی از آب­ شور و آب ­دریا؛ حداقل­ سازی، تصفیه و بازیابی پساب واحدهای نمک­زدایی؛ به حداقل رساندن افت آب؛ فرایندهای تصفیه غیرمتمرکز آب و فاضلاب؛ برداشت از آب­ های ژرف؛ جمع­ آوری و تصفیه آب باران؛ جمع ­آوری آب باران؛ تولید آب از مه و هوای مرطوب؛ کاهش اتلاف آب؛ هم­بست آب، انرژی و محیط زیست؛ مانیتور و کنترل منابع آبی با استفاده از فناوری ماهواره؛ کووید-19 و سایر عفونت­ ها در آب و فاضلاب؛ سامانه ­های نوآور در صنعت آب. 
صاحب­ نظران این حوزه از کشورهای ایران، انگلستان، آلمان، استرالیا، جمهوری چک، اسپانیا، اردن، چین، هند و پاکستان به­ عنوان سخنران کلیدی، پیشرفت­های اخیر در موضوع کنگره را ارائه نمودند. همچنین، در کنار سخنرانی­ های کلیدی، مقالات علمی (به صورت شفاهی و پوستر) دستاوردهای بخش پژوهش را به نمایش گذاشتند. در کنار این کنگره ۱۶ شرکت و موسسه نیز در نمایشگاه مجازی شرکت نمودند.
حدود 170 نفر شرکت­ کننده از ایران و سایر کشورهای عضو مراجع بین المللی COMSATS، COMSTECH، APCTT و RCSTT-IORA در این رویداد حضور یافتند.
ارائه‌های کلیدی و شفاهی در آرشیو کنگره به نشانی: http://seminars.usb.ac.ir/uwtc  برای استفاده اساتید، دانشجویان، فناوران و صاحبان صنایع نگهداری خواهد شد.



                                 
          
                                 

                                 

                                                                                                                           
 

©  تمامی حقوق متعلق به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می باشد.