گروه: 
فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات (IT)
مجری(های) طرح (داخل پژوهشکده): 
ناظر طرح خارج از پژوهشکده / سازمان: 
مهندس محمد حسن انتظاری
تاریخ شروع: 
1395
تاریخ خاتمه: 
1396
وضعیت: 
خاتمه یافته
محل تامین اعتبار: 
پژوهشكده سامانه هاي ماهواره-وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات
در قالب اين طرح طي قرارداد همكاري منعقده في ما بين سازمان و پژوهشكده سامانه هاي ماهواره به شماره 1223/100/95 مورخ 30/05/1395 كه به امضاي نهايي مقامات مسئول دو طرف رسيده و ابلاغ گرديده است، مجري در طراحي، ساخت و آزمون ماهواره سنجش از دور پارس بصورت مشاوره و نظارت در زيرسيستم هاي كامپيوتر و محموله و همچنين آماده سازي بستر آزمون يا EGSEها همكاري مي كند. در ادامه جهت آشنايي بيشتر با موضوع، اطلاعات مختصري از طرح ماهواره سنجش از دور پارس و جايگاه كارفرما ارائه مي گردد:
پژوهشکده تحقیقات فضایی در سازمان فضایی ایران ، با مجوز شورای گسترش آموزش عالی، به منظور پاسخ گویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه فناوری های فضایی در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و اینک با عنوان پژوهشکده سامانه های ماهواره در پژوهشگاه فضایی ایران فعالیت دارد. از وظایف اصلی این پژوهشکده اجرای طرح های پژوهشی، کاربردی و توسعه ای در علوم و فناوری فضایی و مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی است. يكي از طرح های پژوهشی در حال اجرا ماهواره سنجش از دور پارس است.
هدف از ساخت ماهواره پارس دست یابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره های عملیاتی از نوع اپتیکی و با قدرت تفکیک مکانی متوسط است. این پروژه اغلب نیازهای غیر نظامی کشور در زمینه های کشاورزی، منابع طبیعی، خاک شناسی، شهری و روستایی، منابع آب، بلایای طبیعی، راه و ترابری، زمین شناسی و هواشناسی را برآورده می سازد. از جمله کاربردهای این ماهواره عبارت است از: محاسبه سطح زیرکشت، تعیین سلامت منابع طبیعی و بیوماس، تعیین وضعیت خاک، شناسایی گونه های گیاهی و جنگلی، ارزیابی گستره آتش سوزی، تعیین مرزهای آبی و وضعیت سطوح آبی، پایش فعالیت آتشفشان ها، مطالعه اثر بلایای طبیعی، مطالعه نشت منابع نفتی.
 
نوع کارفرما: 
صنعت/مشارکت سازمان و صنعت
نام کارفرما: 
پژوهشكده سامانه هاي ماهواره-وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات
درصد مشارکت کارفرما: 
100%

©  تمامی حقوق متعلق به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می باشد.