گروه: 
مهندسی پزشکی
مجری(های) طرح (داخل پژوهشکده): 
همکاران خارج از پژوهشکده / سازمان: 
دکترمهدی نوید بخش- دکتر اسماعیل پیش بین
تاریخ شروع: 
1385
تاریخ خاتمه: 
1398
وضعیت: 
خاتمه یافته
محل تامین اعتبار: 
شرکت سرآمد طب پارایه
چکیده
 
فناوری میکروسیالات امروزه یکی از زمینه­های فعال در زمینه های گوناگون به منظور افزایش سرعت و دقت انواع تست­ها از جمله تست های تشخیص طبی می باشد. یکی از شاخه­های این علم، میکرو سیالات دورانی می­باشد که از نیروهای ناشی از دوران به منظور پمپ کردن انواع سیالات بیولوژیک مانند خون، ادرار و بزاق استفاده می کند و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله هزینه های پایین تولید نمونه­های تجاری، امکان پیاده سازی انواع روش های بیوشیمیای و بیولوژیکی و امکان انجام تست های همزمان، در سالیان اخیر توجه ویژه­ای به آن معطوف گردیده است.
هدف از انجام پروژه حاضر پیاده سازی عملیات واکنش زنجیره­ای پلیمراز (PCR) بر روی بستر میکروسیالات دورانی است که یکی از مهمترین فرآیندهای مورد استفاده در تست­های مبتنی بر نوکلیئک اسیدها که به منظور تکثیر رشته­های DNAو RNA می­باشد. در این روش نمونه های مورد نظر پس از ترکیب با آنزیم ها و بافرهای استاندارد، در یک سیکل حرارتی دماهای مشخصی را تجربه می کنند و تکثیر می گردند و زمان کلی انجام یک عملیات PCR تحت تاثیر تعداد سیکل­های مورد نظر و همچنین سرعت سرمایش و گرمایش سیال می باشد.
دیسک­های میکروسیالاتی به دلیل در اختیار گذاشتن نسبت سطح به حجم بالا و همچنین امکان چرخش با دورهای مختلف، یک گزینه مناسب برای انجام این عملیات ­باشد. مکانیزم معرفی شده در این پژوهش، گرمایش موضعی دوطرفه دیسک و در نتیجه سیال درون آن با استفاده از هوای گرم می باشد. آزمایش­های تجربی و همچنین شبیه سازی­های سیالاتی نشان می­دهد که سرعت­های گرمایش و سرمایش بالاتر از 4 درجه سانتیگراد بر ثانیه با استفاده از این روش قابل دستیابی است.
 
نوع کارفرما: 
سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران
درصد مشارکت کارفرما: 
100%

©  تمامی حقوق متعلق به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می باشد.