مصاحبه انجام شده با دکتر ازگی از اعضا پژوهشکده مکانیک در زمینه بررسی چشم‌انداز یک سال پیش‌رو
"طرح‌های کاربردی و تولید ثروت

در ادامه حسنعلی ازگلی، عضو هیات‌علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به طرح تحول در مراکز علمی اشاره کرد و به صمت گفت: طرح تحول همکاری‌ دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه صنعت که از دولت قبل شروع و در وزارت علوم مصوب شد، مبنای کار دولت رئیسی نیز قرار دارد. البته سیاست‌های جدیدی هم به طرح تحول اضافه شده و اهدافی که در طرح تحول مبنای کار بود، ادامه دارد. این امر نکته مهمی در تبدیل علم به ثروت است.

وی افزود: در واقع تولید فناوری از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی مانند پارک‌های فناوری، جزو اهداف دولت در همکاری بین مراکز علمی و صنایع است.

او ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که در این زمینه ایجاد و اجرا شده و یک گام رو به جلو برای احیا روابط دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با صنایع بوده، ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم است. این معاونت کمتر از یک سال است، ایجاد شده و هدف آن توسعه تجاری‌سازی محصولات و خدماتی است که به‌وسیله پژوهش در مراکز علمی‌صنعتی انجام شده است.

او ادامه داد: مراکز علمی و پژوهشی به‌لحاظ کمی در تعداد کارکنان، تعداد محصولات، فناوری‌هایی که عرضه کرده‌اند و... رشد کرده و افق روشنی برای آنها در دولت فعلی قابل تصور است. تمام این تحولات برای تولید ثروت بوده تا بهره‌وری در حوزه تولید افزایش پیدا کند. حمایت از پایان‌نامه‌های در حوزه صنعت به نسبت خوب بود و الزام اساتید و دانشجویان برای ارائه پروژه‌های کاربردی و تقاضامحور در حوزه صنعت، راهگشا بوده است.

حمایت از سرمایه‌های آموزش‌دیده

ازگلی اظهار کرد: برنامه برای توسعه شرکت‌های علمی در حال دنبال شدن است. سهم اقتصاد دانش‌بنیان کم‌کم در حال افزایش بوده و امروز تنوع خوبی در خدمات صنعتی مراکز علمی رخ داده است.

در دوره شیوع کرونا، شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت خود را در علوم پزشکی، بهداشت و درمان و صنعت دارو به‌منصه ظهور رساندند و ضرورت دارد که این مسیر ادامه پیدا کند. تاکید می‌کنم برای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان همچنان مشکلاتی وجود دارد مانند حمایت‌های بانکی و بیمه‌ای یا قوانینی که نیاز به تجمیع دارند. توسعه در سایه حمایت از سرمایه آموزش‌دیده‌های کشور و نخبگان صنعتی است تا دولت بتواند به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست پیدا کند."

 

©  تمامی حقوق متعلق به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می باشد.