برگزاری سومین پیش نشست کنفرانس "اقتصاد جهانی و تحریم‌ها" با محوریت "تحریم‌ها، اقتصاد جهانی و آینده ایران"

سومین پیش نشست کنفرانس "اقتصاد جهانی و تحریم‌ها" با محوریت "تحریم‌ها، اقتصاد جهانی و آینده ایران" روز سه‌شنبه 25 تیرماه 1398 در محل فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.


در این نشست که محور اصلی آن تحریم‌ها، اقتصاد جهانی و آینده ایران بود، دکتر نمازی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر صدری‌نسب رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س)و دبیر علمی کنفانس "اقتصاد جهانی و تحریم"، دکتر محبعلی دیپلمات  و مدیرکل پیشین اداره خاورمیانه وزارت امورخارجه، دکتر شانی هرمزی مشاور سیاسی معاون حقوقی رئیس جمهور، دکتر محمودی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی حضور داشته  و به سخنرانی پرداختند.
دکتر نمازی رئیس فرهنگستان علوم، در آغاز نشست با توجه به استمرار و تشدید تحریم‌ها، بررسی و تحلیل تمام ابعاد آن را بسیار مهم و ضروری ارزیابی نموده و ابراز امیدواری کرد این هم‌اندیشی‌ها و تحلیل‌ها، تهدیدات ناشی از تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند.


در ادامه دکتر صدری‌نسب رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی مشترک مرکز با سایر کشورها ارائه داده و انتخاب موضوع تحریم‌ها برای عنوان همایش سالانه مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی را در راستای اهمیت موضوع تحریم‌ها برای کشور دانست.
وی با اشاره به اهمیت این پیش‌‌کنفرانس‌ها افزود، نخستین پیش‌کنفرانس در دانشگاه تهران و دومین پیش کنفرانس در موسسه عالی آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی برگزار شد و این نشست سومین پیش‌کنفرانسی است که با تمرکز بر یکی از محورهای کنفرانس "اقتصاد جهانی و تحریم‌ها" در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.
رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم همچنین به شرح برنامه‌های پژوهشی مشترک مرکز همچون جندی شاپور(برنامه پژوهش مشترک ایران و فرانسه)، پیترو دلاواله (برنامه پژوهش مشترک ایران و ایتالیا)،ICRP  (برنامه پژوهش مشترک ایران و 29 کشور جهان) پرداخت و ابراز امیدواری کرد به دلیل موفقیت برنامه‌هایی همچون جندی شاپور، در آینده شاهد ایجاد برنامه‌های پژوهشی مشترک با سایر کشورها نیز باشیم و با توجه به اهمیت موضوع پژوهش به عنوان موتور محرک علمی جامعه ، مرکز مطالعات تمام تلاش خود را بر حمایت از پژوهشگران ایرانی و جامعه دانشگاهی کشور و بین‌المللی سازی پژوهش‌های آنان معطوف کرده است.

 

سومین سخنران این نشست دکتر شانی هرمزی مشاور سیاسی معاون حقوقی رئیس جمهور بود،وی با بیان اینکه  تحریم‌های اعمال شده در مورد ایران بسیار پیچیده و ناعادلانه است، افزود، کشور آمریکا و یا هرکشور دیگری در جهان نمی‌تواند قوانین داخلی خود را در سطح جهانی اعمال کند. 
دکتر هرمزی، همچنین حمایت از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات در خصوص موضوع تحریم‌ها را بسیار حائز اهمیت دانست.
در ادامه دکتر محبعلی دیپلمات با سابقه و مدیرکل سابق خاورمیانه و آسیای غربی وزارت امور خارجه در سخنانی اولویت اول کشورهای دنیا را منافع آن کشورها و ارزش‌های انسانی را تابع این اولویت دانست، وی قدرت در نظام بین‌الملل را هفت شاخه برشمرد و مهمترین آن را قدرت اقتصادی خواند و قدرت ‌های سیاسی و فرهنگی و..... را در مراحل پس از آن دانست.وی استراتژی آمریکا را استراتژی اجبار و تحریم‌ها را یکی از ابزارهای همیشگی آمریکا عنوان کرد.دکتر محبعلی همچنین به کارگیری دیپلماسی و سیاست‌های چندوجهی از سوی کشور را به دلیل وجود سیاست‌های متناقص و پیچیده در سطح بین‌الملل و در سطح منطقه‌ای،بسیار ضروری دانست.
آخرین سخنران این جلسه، دکتر محمودی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی  به شرح جنبه‌های حقوقی تحریم و سازو کار‌های آن پرداخت.وی با اشاره به این که موضوع تحریم‌ها به روی کار آمدن و سیاست‌های جمهوری خواهان و یا دموکرات‌ها در آمریکا ارتباطی نداشته و به نوعی در طی این سال‌ها(از زمان تسخیر لانه جاسوسی تا کنون) جزء قوانین ملی آمریکا شده است، افزود تا کنون بیش از 9 فرمان اجرائی از سوی روسای جمهور آمریکا در مورد تحریم‌های ایران اعمال شده است.دکتر محمودی همچنین به رای دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرده و گفت، ایران موفق شد دیوان بین‌المللی دادگستری را در ارتباط با" نقض پیمان مودت" قانع کند، او دوره ریاست جمهوری ترامپ را بدترین دوران از جهت پایبندی کشور آمریکا به قوانین و سازو کارهای بین‌المللی دانست و عنوان کرد ، رئیس جمهور آمریکا بدون در نظر گرفتن عواقب حقوقی از هر نوع پیمان و یا تعهدات بین‌المللی خارج می‌شود. 
گفتنی‌ست مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریم‌ها را در تاریخ 17 و 18 مهرماه سال جاری برگزار خواهد کرد.